یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

انواع روکش صفحه کابینت

۱۰ بازديد

انواع روکش صفحه کابینت


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که انواع صفحه کابینت چیست، تنوع رویه بر اساس جنس و متریال چگونه است و یا اصلا تنوع در بازار به چه شکل است ؟ هر جنس چه مزایا و معایبی دارد و سوالاتی از این دست.

در این مقاله از دکوتاپس با انواع روکش صفحه کابینت در این سلسه مقالات در تلاش هستیم تا عمده متریال های قابل استفاده به عنوان صفحه کابینت در بازار ایران را معرفی کنیم.

در مقاله قبل ( مقاله صفحه کابینت بر مبنای مغزی ) صفحه کابینت ام دی اف بر مبنای مغزی بررسی شد و در این مقاله در تلاش خواهیم بود تا به انواع روکش صفحه کابینت و رویه های صفحه کابینت ام دی اف رایج در بازار ایران بپردازیم.  هر کدام از روکش ها یک سری مزیت ها را به محصول نهایی اعمال میکنند و از آن پس شما هستید که با توجه به کاربری مورد نظر، بودجه و سلیقه باید انتخاب را انجام دهید.

 

انواع روکش صفحه کابینت:

 ( HPL ( High pressure laminate

( CPL (Continuous Pressure Laminate :

پرمصرفترین و رایج ترین نوع روکش  ها برای صفحه کابینت MDF است.

ضد آب بودن، مقاومت بالا در مقابل حرارت، مقاومت در  مقابل اسیدهای خانگی و … باعث شده HPL یکی از مقاوم ترین روکش های دکوراتیو بازار میباشد.

HPL از چندین لایه کاغذ کرافت به همراه یک لایه کاغذ دکوراتیو ( تصویر ) در بالای آنها ساخته شده که تحت دما و فشار بسیار زیاد و در ترکیب با رزین های ملامینه و فنولیک پرس میشوند.

کاغذ دکوراتیو میتواند هر طرح و رنگی را شامل شود لذا تنوع رنگ و طرح در HPL نامحدود است و حتی برخی از شرکت ها در صورت داشتن شرایط حداقل سفارشی، HPL با طرح دلخواه شما تولید میکنند.

CPL دقیقا از نظر کاربری و مزایا مشابه HPL است با این تفاوت که در پروسه تولید از فشار کمتری برای پرس آن استفاده میشود و از طرفی محصول نهایی ضخامت کمتری نسبت به HPL دارد.

تولید کنندگان اچ پی ال این امکان را دارند که با تغییر مواد اولیه و رزین ها یا پروسه تولید ویژگی های خاصی را در محصول نهایی تقویت کنند.

برای مثال HPL های مخصوص محیط های درمانی و آزمایشگاهی که مقاومت بسیار بالایی در مقابل اسید وباز دارند و آنتی باکتریال هستند یا HPL های مقاوم در مقابل اشعه UV ( فرابنفش ) به منظور کاربرد در نمای ساختمان.

همچنین امکان برجسته کردن سطح HPL در حین پروسه پرس وجود دارد که صرفا جنبه زیبایی دارد و به آن فینیش میگویند.

روکشPVCیا ممبران:

این روکش ها که به طور گسترده در تولید ورق های هایگلاس مورد استفاده قرار میگیرند، مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت و لک پذیری دارند ولی در مقابل خط و خش و حرارت ضعیف هستند.

به دلیل معایب فوق الذکر استفاده از این روکش ها برای ساخت صفحه کابینت چندان مرسوم نیست و توصیه نمیشود. بیشترین مورد مصارف این روکش ها در زمینه صفحات دکوراتیو و یا جزیره هایی است که دارای گاز یا سینک نمیباشند.

به دلیل امکان ساخت صفحات با قابلیت ابزار با این نوع روکش ها زمانی از آنها استفاده میشود که مشکل مالی و بودجه وجود دارد و در دکورهای کلاسیک امکان استفاده از سنگ یا کورین و …. وجود ندارد.

صفحه کابینتMDFبا روکش کورین:

واقعیت این است که بیشترین کاربرد کورین در بازار ایران تولید و ساخت صفحه کابینت میباشد حال آنکه در پروسه تولید صفحه کابینت از حداقل های این متریال استفاده میشود.

شما هزینه بسیار گزافی را پرداخته اید ولی از بسیاری از قابلیت های صفحه کابینت روکش کورین استفاده نکرده اید.

صفحه کابینت ام دی اف  با روکش کورین که به اصطلاح صفحه کورین آماده به نصب نیز نامیده میشوند با هدف کاهش هزینه، زمان ساخت و نصب و رفع مشکل نصاب متبحر در مناطق دورتر از مراکز شهرها طراحی شده اند.

این صفحات تمامی مزایای جذاب کورین از قبیل آنتی باکتریال بودن، ضد لک بودن، نظافت آسان، مقاومت در مثابل اسید و باز، ضد آب بودن، امکان اجرای بدون درز و … را دارند و صرفا با هدف استفاده در صفحه کابینت ساخته شده اند.

در حال حاضر برند های محدودی از این محصول در بازار ایران در حال تولید هستند که معروفترین آنها برند هاکس ( Harex ) میباشد ( هارکس چیست ؟ ). این برند با رعایت تمامی استاندارد های ساخت کورین؛ تنها صفحه کورین آماده به نصب دارای مزایای ذکر شده در قسمت قبل است.

متاسفانه سایر برند ها تحت نام کورین در حال تولید هستند ولی هیچکدام از مزایای فوق را ندارند و فقط در ظاهر به مانند کورین واقعی هستند.

برای مثال در پروسه تولید آنها از کربنات کلسیم به جای آلومینیوم تری هیدرات استفاده میشود که موجب میشود، محصول نهایی نه تنها آنتی باکتریال نباشد بلکه جاذب آب است و به موجب آن لک پذیر و در مقابل اسید دچار خوردگی میشود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.